CommunicatieManagement

Jorien: “Communicatie is een sleutelfactor voor samenwerking. Met communicatie kun je samen meer bereiken dan de som der delen doet vermoeden. Als je elkaar goed verstaat, kun je informatie uitwisselen, ervaringen delen en werkbare afspraken maken. Elkaar verstaan is dan meer dan elkaar horen. Elkaar verstaan vraagt om concentratie, vraagt ook om aandacht voor de intentie van de een en het effect bij de ander. Een goede verstandhouding is een opbrengst van effectief communiceren. Zoals ook estafettes worden gewonnen op de wissels.”

Communicatie is bepalend voor het imago van een organisatie,maar vooral ook bepalend voor de samenhang in een organisatie. Alle onderdelen moeten precies in elkaar passen om als geheel te kunnen werken. Communicatie dient daarbij als verbindende schakel. Wie overlegt met wie waarover? Wie beslist waarover? Wie rapporteert aan wie? Welke frequentie is vereist? Welke afstemming is noodzakelijk?

Deze overdrachtsmomenten zijn – net zoals bij een estafette – zeker te trainen, maar de training vereist meer dan “eindeloos-vaak-op-volle-snelheid-een-stokje-doorgeven”, zoals estafetteploegen doen. Gerichte training vraagt hier om een investering in de organisatie van de communicatie.
Ook dat is COMMUNICATIEMANAGEMENT.

JECM kan deze investering begeleiden, bijvoorbeeld door een passende overlegstructuur uit te werken en vervolgens overlegsituaties bij te wonen en na te bespreken. Deze coaching-on-the-job is vooral geschikt voor voorzitters die hun communicatieve vaardigheden heel gericht willen ontwikkelen.